Technisch installatiebureau is klaar voor de smart home revolutie

SpaceCompany is een technisch installatiebureau uit Rotterdam, gespecialiseerd in de installatie van domotica-producten tot aan de technische productie van grote evenementen. De afgelopen jaren zag SpaceCompany een verschuiving in de markt plaatsvinden van elektronische en mechanische naar digitale apparatuur en besloot het zijn dienstenportfolio op te waarderen om aan de vraag te kunnen voldoen. Inmiddels heeft SpaceCompany honderden huishoudens slimmer gemaakt met Nest-producten.

De afgelopen jaren zagen we een exponentiële groei in de consumentenvraag naar slimme producten voor het huis, vooral op het gebied van verwarming, beveiliging en veiligheid. Echter, een van de grootste barrières naar een brede adoptie, is onzekerheid over het zelf installeren van deze producten, waardoor er kansen liggen voor professionele installateurs.

Upsell

Installateurs van next-generation slimme producten voor het huis verwerven niet alleen toegang tot een groeiende consumentenmarkt, maar ook de mogelijkheid tot upsell van extra producten en diensten bij bestaande klanten. Wanneer zij bijvoorbeeld onderhoud plegen aan een boiler, kunnen ze een slimme thermostaat aanbieden, die kan helpen om energie te besparen en de bewoners meer comfort te geven. Of ze kunnen een verbonden rook- en koolmonoxidealarm installeren, om de veiligheid te verhogen en een diepere en meer gedifferentieerde relatie met hun klant op te bouwen.

Snelgroeiende vraag

Eigenaar van SpaceCompany, Derk-Joost Linden, zag de vraag naar slimme producten voor het huis de afgelopen vijf jaar flink toenemen, nu huiseigenaren de voordelen snappen die deze producten te bieden hebben.
“Mensen waren nog een beetje afwachtend ten aanzien van het ‘slimme huis’. Het werd vaak gezien als duur en ingewikkeld om te bedienen. Dit is echter veranderd en we zien nu dat gewone consumenten vragen naar slimme producten voor het huis. Dat komt voor een deel door een beter begrip van de voordelen, zoals energiebesparing en gebruiksgemak, zoals bediening via de smartphone. Dat zien we terug in het groeiend aantal installatieaanvragen, van individuele huiseigenaren en zelfs van bouwbedrijven.”

Een duidelijke scheidslijn tussen installateurs

Installateurs die nog geen domotica-producten in hun portfolio willen opnemen, zouden wel eens heel snel achterop kunnen raken, denkt Linden.
“Vooral in de markt voor verwarming zie je nu een duidelijke scheidslijn ontstaan tussen de ‘ouderwetse’ installateurs en de installateurs die meebewegen op het gebied van de laatste technische ontwikkelingen. Klanten kloppen steeds vaker bij ons aan, omdat hun traditionele installateur maar aan een deel van hun eisen tegemoet kan komen. We moeten blijven leren en aan veranderende klantbehoeften tegemoetkomen.”

Nest Pro

Linden raakte voor het eerst geïnteresseerd in het slimme huis, toen hij vijf jaar geleden in aanraking kwam met de Nest Learning Thermostat. Toen het bedrijf een jaar later de Nederlandse markt betrad, kwam hij meteen in actie.
“Mijn interesse was gewekt. Ik ben gaan onderzoeken welke kennis er nodig was voor een succesvolle installatie. Ik ging vervolgens het Nest PRO-traject in en nadat ik mijn PRO-id had behaald, deed ik nog een offlinetraining bij mijn distributeur, Technische Unie. Je leert natuurlijk alles over de installatie van de producten, maar ook over de functionaliteiten en voordelen die het voor consumenten kan hebben. Inmiddels kan ik een installatie in 35 minuten afronden, inclusief de uitleg aan de klant van een kwartier. En de reacties zijn altijd fantastisch.”

De toekomst van smart

Waar het heen gaat met de technologietrends voor onze huizen, is natuurlijk moeilijk te voorspellen, maar Linden kan wel een richting aangeven.
“De consument is vooral op zoek naar slimme oplossingen, die centraal geregeld kunnen worden, tegen betaalbare prijzen. Maar mensen willen steeds vaker de garantie dat verschillende producten voor het slimme huis met elkaar samenwerken op een eenvoudige en naadloze manier. Een voorbeeld hiervan is dat wanneer je Nest-producten in de afwezigheidsmodus gaan, ze automatisch je Philips Hue verlichting in- of uitschakelen, om je aanwezigheid te simuleren en de veiligheid te verbeteren. Dat is wat mij betreft wat de echte betekenis is van ‘smart’: dat de apparatuur met je meedenkt op een slimme manier, die verdergaat dan alleen het kastje van het eigen merk. En dit is nog maar het begin!”

Gerelateerd Bedrijf:

Nest

0.0/5 Waardering (0 beoordelingen)

Gerelateerd bedrijf

Nest

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

U plaatst een reactie als gast

Agenda

TIP!

Evenementen

Laatste Uitgave

Elektropraktijk 3 | juni 2018

Elektropraktijk 3 | juni 2018